Oncologie

Tijdens het ziekteproces
Tijdens het ziekteproces dient een voetreflexbehandeling als ondersteuning van de reguliere behandelingen. De reguliere behandeling van kanker wordt gedaan in het ziekenhuis. Voetreflexologie heeft als doel om het herstelproces van de behandelingen – zowel mentaal als fysiek – te ondersteunen en de kwaliteit van leven te verbeteren.
In mijn praktijk behandeling ik al een aantal jaar mensen met kanker. Vaak komen ze tussen de chemotherapie of bestralingen door, om het herstel naar een volgende sessie te bevorderen. Zo worden afvalstoffen sneller afgevoerd en de doorbloeding en spijsvertering gestimuleerd. Ook zorgen de behandelingen bij veel kankerpatiënten voor ontspanning, vermindering van stress en angst, verbetering van slaap en vermindering van pijn-, misselijkheid- en vermoeidheidsklachten. Tijdens de behandeling komen er hormonen zoals oxytocine en endorfine vrij. Deze hormonen worden door het lichaam zelf aangemaakt zorgen voor ontspanning en vermindering van stress.

Als therapeut stem ik de massage af op je klachten, wensen en conditie.

Na het ziekteproces
Ook nadat het reguliere behandeltraject is afgelopen, hebben mensen vaak nog last van bijwerkingen die terug te voeren zijn naar de chemotherapie, met name van het middel Taxcol. Het gaat dan om bijwerkingen zoals vermoeidheid, neuropathie, hoofdpijn en pijn in de spieren en gewichten. De specifieke behandeling die door John Rooms hiervoor ontwikkeld is, heeft tot doel de beweeglijk in de voet te vergroten die als gevolg van de behandeling met Tacxol verminderd is. Dit gaat gedeeltelijk door het aanleren van specifieke oefeningen, maar uiteraard ook via een aangepaste voetreflexbehandeling.

Mocht er geen kans op genezing meer zijn, richten te behandelingen zich er op, om de kwaliteit van leven te verbeteren. Zo kan de rouwverwerkingsbehandeling helpen om te ontspannen in deze moeilijke periode.

Benieuwd wat voetreflexologie voor u kan betekenen?

Verhuisbericht

Let op! Per 8 januari 2024 is Praktijk Bjorn Heijnen gevestigd in Gezondheidscentrum Zaans Kleurrijk (Bristolroodstraat 164, 1503 NZ in Zaandam).